Week van de alfabetisering

Gepubliceerd op: 9 september 2019 10:06

Van 9 t/m 13 september hebben de wekelijkse Taalcafés van de Bibliotheek Bollenstreek een ‘feestelijk’ taalcafé in verband met de week van de alfabetisering. Dit is hèt moment om het Taalhuis in het zonnetje te zetten.

Dit jaar hebben de Taalcafé deelnemers met elkaar een dichtbundel samengesteld. Deze wordt tijdens de bijeenkomsten van de taalcafés in de verschillende vestigingen van de bibliotheek aan alle deelnemers uitgereikt.
De dichtbundel is geschreven aan de hand van het thema van de week van de alfabetisering, namelijk: durf te dromen. Alle taalcafés hebben in het voorjaar hard gewerkt aan allerlei soorten gedichten. Van elfjes tot haiku’s en verschillende rijmschema’s. Er zijn gedichten gemaakt over het thuisland (dromen over vroeger), over hoe men het hier vindt in de Bollenstreek en over toekomstdromen en plannen in Nederland. Door te spelen met de taal leren de deelnemers nieuwe woorden en invalshoeken van het Nederlands en beleven ze ook plezier aan het leren van de taal, wat helemaal past in de doelstelling van de taalcafés.

Kom in actie! Word taalcoach bij het Taalhuis

Wil jij je betrokkenheid bij de samenleving laten zien en een concrete bijdrage leveren aan het leven van laaggeletterden? Dat kan als taalvrijwilliger bij het Taalhuis van de Bibliotheek Bollenstreek.

Het Taalhuis van Bibliotheek Bollenstreek is op zoek naar enthousiaste, vrijwillige taalcoaches. Als taalcoach heb je wekelijks taalontmoetingen met iemand met een taalachterstand om op een informele manier Nederlands te oefenen. Dit doe je bij de taalvrager(s) thuis, in de bieb of ergens anders. Door deze individuele begeleiding is taalcoaching echt maatwerk. Taalcoaching heeft een positief effect op het leren van de taal, de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van taalvragers en het is ook gewoon ontzettend leuk!

Lees meer en meld je aan als vrijwilliger