Uitslag Beste Bibliotheek van Nederland bekend

Gepubliceerd op: 3 november 2022 11:07

Opening Plantenbieb

De Bibliotheek Noordwijk was een van de genomineerde voor de prijs van Beste Bibliotheek van Nederland. Dinsdag 1 november was hier de uitreiking voor. De winnaar is geworden de Bibliotheek Hoogezand.

Het was een spannende strijd tussen de vijf genomineerde Bibliotheken voor de titel Beste Bibliotheek van Nederland. Uiteindelijk werd de bibliotheek van Hoogezand als winnaar gekroond. Met een ruime meerderheid van de jurystemmen en als duidelijke winnaar van de publieksjury mag de bibliotheek van Hoogezand zich een jaar lang de Beste Bibliotheek van Nederland noemen. Wij feliciteren de Bibliotheek Hoogezand van harte.

Als Bibliotheek zijn we trots op het feit dat we genomineerd zijn en tussen een aantal grote bibliotheken hebben mogen staan. We kijken met veel plezier terug op afgelopen periode en willen iedereen bedanken die op ons heeft gestemd. Uit het juryrapport:

"De jury is onder de indruk van de vele vormen van samenwerking van de bibliotheek met partners uit de omgeving. De gemeenschap is hecht en men gebruikt alle netwerken bij de ontwikkeling van activiteiten en programma’s. Een mooie samenwerking is die met Vluchtelingenwerk op het gebied van het Taalhuis en het IDO. De Bibliotheek Noordwijk heeft een klassieke programmering en zet in op lezen, literatuur, kennis en educatie.

De bibliotheek ziet er van binnen en buiten netjes uit, maar oogt volgens de jury niet als een aantrekkelijke plek waar je lekker gaat zitten om te ontspannen of om te werken. Het is nog een echte klassieke bibliotheek waar de boekopstelling centraal staat. Als je van de bibliotheek een ontmoetingsplek wilt maken waar programmering centraal staat en die als inspirerende plek voor ontmoeting, debat en ontwikkeling dient, dan sluit de inrichting daar op dit moment niet bij aan. De jury ziet veel werkplezier bij de medewerkers. Er is voor het personeel veel ruimte om te ondernemen en te experimenteren."