De Bibliotheek Bollenstreek heeft kwaliteit op orde

Gepubliceerd op: 27 januari 2022 06:00

Hans Portengen

De Bibliotheek Bollenstreek heeft op 1 januari 2022 opnieuw een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet de organisatie aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties.

De Bibliotheek Bollenstreek scoorde op veel onderwerpen positief. Een belangrijk onderdeel van de toetsing is het maatschappelijke effect en de toekomstbestendigheid. Met het certificaat heeft De Bibliotheek Bollenstreek de bevestiging gekregen dat de organisatie, functies en diensten, op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. Het certificaat is vier jaar geldig.

De organisatie is erg blij met de uitslag. Hans Portengen, directeur: “De audit zet de organisatie op scherp: voldoen we nog aan de certificeringsnormen? Het is een kans om te leren als bibliotheekorganisatie. Ik ben dan ook blij en trots dat we in de beoordeling boven de landelijk benchmark zijn uitgekomen.”. Volgens de auditor van CBCT: “Met de getoonde flexibiliteit tijdens de COVID-19-periode en het inzicht dat men heeft over de eigen pijnpunten zijn de auditoren van mening dat de organisatie toekomstbestendig is.” (citaat uit het auditrapport/van de auditdag).

De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid.